イベント情報 Event Information
“Hama-Con-Plex” World Premiere Showcase
〈 委嘱作品世界初演大会 〉Hama-Con-Plexショーケース

-
KAWASHIMA Motoharu, Composer
- KAWASHIMA Motoharu
- 川島素晴
Kawashima attended Tokyo University of the Arts where he completed post-graduate work. In 1992 he won the Akiyoshidai International Composition Prize, and the Kranichsteiner Musikpreis at the Darmstadt International Summer Course in 1996. He was awarded the Akutagawa Award for Music Composition in 1996, the Nakajima Kenzo Music Prize in 2009 and the Toshi Ichiyanagi Contemporary Prize in 2017. As well as working as program advisor for Izumi Sinfonietta Osaka, he is involved in many contemporary music events and commentary projects; he appeared on the popular variety TV program as a commentator for a contemporary music special. He produces two regular concert series, "Works of Motoharu Kawashima" as his portrait concert from 2017, and "Motoharu Kawashima plays" as his recital from 2020. He also undertakes conducting (member of "Ensemble Kochi") and other variable performances, mainly of his own works and contemporary pieces. He is a Vice-president of The Japan Federation of Composers Inc., an Associate Professor at Kunitachi College of Music, and lecturer at Tokyo College of Music and Shobi University.
東京藝術大学、同大学院修士課程にて近藤譲、松下功の各氏に師事。 1992年秋吉台国際作曲賞、1996年ダルムシュタット・クラーニヒシュタイン音楽賞、1997年芥川作曲賞、2009年中島健蔵音楽賞、2017年一柳慧コンテンポラリー賞等を受賞。世界各地で作品が上演され、多くの委嘱に応えて作曲活動を継続している傍ら、現代音楽に関する執筆活動や、いずみシンフォニエッタ大阪プログラムアドバイザー等、現代音楽の企画にも数多く携わり、TV番組では「題名のない音楽会」に多数出演する他「タモリ倶楽部」、「沼にハマってきいてみた」、「世界の果てまでイッテQ」、「リア突WEST」といった番組で現代音楽等の解説者として登壇。2017年に始動した作品個展シリーズ「川島素晴 works」に加え、2020年より様々な趣向によるリサイタルシリーズ「川島素晴 plays」も始動し、指揮、ピアノ、打楽器、声等、自作や現代音楽作品を中心に、様々な演奏活動にも携わっている。 (一社)日本作曲家協議会副会長。国立音楽大学、及び大学院准教授。
This work, commissioned by the 11th Hamamatsu International Piano Competition (nicknamed “Hama-Con” in Japan) and published by Edition Peters UK, should have been the subject of the second stage of the Competition. However, due to the cancellation of the competition, the work is to be premiered by the interested applicants of the Competition in the “Hama-Con-Plex World Premiere Showcase”, a webcast event during the Hamamatsu International Piano Festival 2021. As for its stage premiere, Can Cakmur presented it in his recital on 7 November.
The work is based on fragments of the following ten most frequently performed piano concertos at the finals of the last ten Hamamatsu Competition, provided more than one work by the same composer are ranked higher, only one is retained.
- A) Tchaikovsky / No.1
- B) Liszt / No.1
- C) Chopin / No.1
- D) Schumann
- E) Brahms / No.1
- F) Mozart / No.20
- G) Beethoven / No.5
- H) Prokofiev / No.3
- I) Rachmaninov / No.2
- J) Ravel / G major
The fragments extracted in the work are limited to the parts where two hands form a single idiom, not including any melody-accompaniment structure or contrapuntal content. Thus, they do not necessarily represent the most prominent parts of those concertos.
Each fragment is developed in a contemporary way while retaining the pianism of the original. It progressively becomes shorter and eventually gets fractionated over the course of several rounds. After a part requiring a rapid change of musical ideas, each player then enters an unprecedented part, the first for the “Hama-Con’s commissioned works - Composing a musical structure on his/her own. The improvisation part will allow the use of musical materials already used, as well as variations or other fragments of those concertos with random order.
Then finally, while Tchaikovsky's chords in three registers, low, middle and high, are played in D-flat major as in the original, the previous fragments are inserted into them. As the music becomes slow and subsides, each player is again required to compose other fragments from the above concertos on his/her own.
In addition to perform each concerto, players are expected to display their contemporary sense of switching musical ideas spontaneously and ability of composing their own improvisations. It is actually the culmination of the Hamamatsu Competition to date while suggesting a new vision content-wise. You can expect a concerto performance with a totally different approach towards the end by respective players.
この作品は、第11 回浜松国際ピアノコンクールの委嘱により作曲され、ペータース社より出版、本来は第2 次予選課題曲となるはずでしたが、コンクールは中止となり、浜松国際ピアノ・フェスティバル2021 の中のWeb 配信イべント、<委嘱作品世界初演大会>「Hama-Con-Plex」ショーケースの中で、コンクール応募者のうちの希望者により初演される形となりました。また、同フェスティバルにおける1 1 月7 日のジャン・チャクムルさんによるリサイタルが、舞台初演の場となります。
作品は、これまでに開催されてきた全10 回の浜松国際ピアノコンクール(浜コン)本選にて演奏されたピアノ協奏曲のうち、上演回数が多い次の10 曲(ただし同じ作曲家の曲が複数上位にある場合は、より上位の1 曲に限定)の楽想に基づいています。
- A)チャイコフスキー/第1 番
- B)リスト/第1 番
- C)ショパン/第1 番
- D)シューマン
- E)プラームス/第1 番
- F)モーツアルト/第20 番
- G)べートーヴェン/第5 番
- H)プロコフィエフ/第3 番
- I)ラフマニノフ/第2 番
- J)ラヴェル/ト長調
使用されている楽想は、旋律と伴奏の関係をなすものや対位法的なものを含まず、両手で一つの音型となっているものに限定しているため、必ずしも各曲の著名な部分とは限りません。それぞれ、原曲のピアニズムを維持した状態で現代的に展開していき、10 の部分が示されると、何巡もしていくうちにやがて断片化していきます。急速に楽想を転換しなければならない部分を経て、これまでの課題曲にはない「コンテスタント自らが構成する部分」に入ります。順番がランダムになり、これまでの素材に加えてその変形、あるいは上記の作品の他の断片の使用も認められた即興演奏部分となるのです。
最後は、チャイコフスキーの低中高3 音域の和音が原曲通り変ニ長調の和音で奏でられる中、これまでの断片がその中に挿入されます。減速、沈静化していく中で、ここでも上記の作品の他の断片の使用を「コンテスタント自らが構成」します。
それぞれの協奏曲を弾きこなす実力に加え、瞬発的に楽想を変化させる現代的なセンス、そして自ら即興演奏を構成する力も問われる、これまでの「浜コン」の集大成であると同時に新しい展望を示す内容となりました。各コンテスタントが各協奏曲をどう弾くのかも垣間見える上に、終盤はそれぞれ全く異なる演奏内容になりますので、皆さんがどのようにアプローチするのか、全ての演奏を興味深く聴くことができると思います。
of “Hama-Con-Plex”
受賞者発表
作曲家賞
Review about the Nine Premier Performances of “Hama-Con-Plex”
by KAWASHIMA Motoharu
[General Comments]
Since this piece, especially the first half of it, is based on fragments from solo parts of ten piano concertos followed by their variations, I must say that it is quite possible to perceive the characteristic tendencies of each pianist through their performances. That means, those who have already played these concertos may have more advantage. In other words, through the performance of this piece, one could imagine how the contestants would play their concertos in the final stage, which turns out to be a strong feature of my composition. (It seems that most of the pianists found it particularly difficult to play the Chopin section.)
How to distinguish the characters of the ten concertos, as well as how to interpret vividly the momentary changes of the characters in the second half of the piece where the fragments appear several times by being compressed each time with a growing intensity, are the main points to demonstrate the pianist’s sense and skills.
On the other hand, it is also significant to see how each pianist manages to compose, improvise and perform the free sections in this piece. In the first half of the free section, pianists are requested to continue the agitated musical flow and play randomly by using preceding fragments, whereas in the following section they are allowed to insert not only the preceding fragments in this piece, but also other fragments from any parts of the nine concertos of their choice, except for the Tchaikovsky. Here, it is essential for the pianist to play without losing intensity, keeping an impetuous atmosphere. The following improvising section reflects a reminiscence of the fragments (unused in the previous section) alternating with the Tchaikovsky chords. Here too, the pianist is requested to choose the fragments freely, not to be limited to the musical fragments used before.
Main purpose of the free section is to reveal the uniqueness of each pianist’s improvisational skills, along with deep understanding of indications on the score. For the process of musical phrases being compressed, I intended to shorten fragments gradually not to lose intensity. In addition, the pianist’s architectural ability becomes crucial, connecting the improvising section smoothly to the Ravel-like closing phrase to end the piece in serenity.
From these points of view, I would like to make comments on each performance according to the performing order on the official site.
<Shangrong FENG>
Overwhelming performance. However, she could have read the score somewhat more thoroughly. In the free section, the atmosphere needed to ease down more smoothly toward the end. Moreover, it would have been even better if she had built up a more convincing musical line leading to the end, by adopting other fragments more freely.
<FURUTANI Karin>
In general, she reads the score quite carefully. But because of that, some incorrect readings stand out. Very interesting, elaborate free section. Easing process toward the end is particularly impressive, which I would like to name “the definitive version”.
<Mattia FUSI>
To my opinion, he grasps the characters of the ten concertos and plays them with big contrasts, although he could have played with more precision. In the free section, his way of growing intensity was quite original and interesting. However, it seems that he wasn’t quite aware of the indication on the score allowing the pianist to insert the fragments freely in the easing process. Correcting this misunderstanding, I would like to hear him again if I ever have a chance.
<Nicolas GIACOMELLI>
Despite a few rough spots, he demonstrated his soloistic skills in the fragments of all ten concertos in the first half of the piece very impressively. He played from memory which definitely helped. Really astonishing performance. However, in the free section he extracted only the preceding fragments, where he could have inserted new materials. I feel sorry that this misunderstanding occurred.
<GONDA Teruaki>
Overall, it was a refined and convincing performance with keen understanding toward characters of the original concertos. However, partially because of that, his strength and weakness tend to be somewhat apparent. His original interpretation in the free section where musical line becomes compressed is quite interesting, although I am not sure whether it is effective. I would prefer introducing more original idea in the last part of the piece where the intensity dies away.
<HIRAMA Takuma>
He understands the piece well enough to play from memory, however it would have been even better if he could characterize each fragment more distinctively. He showed his originality in the free section both in the agitated process and the ending, but at the same time he seemed to go a little beyond my instructions which might have resulted in a lack of smoothness in the musical flow.
<IIJIMA Satoshi>
Generally speaking, he plays with an insight of how the music develops. His performance would have added more conviction if he treated each fragment more into details. Many creative ideas are adopted in the free section. Furthermore, he demonstrates his improvisational skills fully where musical phrases become compressed, though it sounds a little different from what the piece intended. (Nevertheless, such approach could also be acceptable. Including a wide range of possibilities is also a feature of this piece.)
<LIN Hao Wei>
He plays with a deep understanding toward the composer’s intention. Among many pianists who seemed to have difficulties in playing the Chopin section, he played it with a high accuracy. Even so, I would expect more vigorousness in his overall performance. In the free section, he could have played more smoothly in the process of musical phrases being compressed, as good as the serene ending which he plays so successfully.
<TATSUNO Tsubasa>
He showed many interesting and convincing ideas, but sometimes he went too far from the original. (He might have misunderstood the tempo indications.) The free section is well-balanced from the constructional point of view, and the serene ending is beautiful, although the compressed/agitated section needed more logical flow.
Considering mentioned above, I would like to recommend the following two contestants for the Prize for the Best Performance of “Hama-Con-Plex”; Mr. Nicolas GIACOMELLI for his overall performance, and Ms. FURUTANI Karin for her performance of the free section. I would like to express my gratitude to all nine pianists who performed my composition so well. I truly enjoyed every single one of them. Since this is a kind of piece which can be interpreted differently every time it’s played, I hope you will enjoy playing it continuously in the future.
<総評>
この作品は、まず前半、10曲の協奏曲のソロ部分を基にした各断片と、それに続く変形部分をどのように弾くかによって、その演奏者の資質が垣間見えます。既にこれら10曲を実際に弾いたことがある人は、かなり有利だと言えるでしょうし、逆に言えば、この作品を通じて、本選での協奏曲の演奏も、ある程度まで想像がつくというところが特徴となっています。
(とりわけショパンのセクションは難易度が高く、皆さん苦戦していたようです。)
まずは10曲のキャラクターをどのように弾き分けるのか。そして2巡、3巡していく中で徐々に切迫していきますが、最終的に瞬間的にキャラクターが切り替わる様を鮮やかに描ききれるかどうかが問われます。
一方で、やはり重要なポイントとしては、最後の自由演奏部分をどのように創作、演奏したか、というところです。自由演奏部分の前半は、それまでの切迫した流れを受けて、それまでに出てきた断片を使用してランダムに演奏することがまずは求められます。しかしその先の部分では、チャイコフスキーを除く9曲の協奏曲から自由に断片を選択して挿入することも可能になっています。ここがうまく緊張感を途切れさせずにもっていけるかどうか、また、切迫していく雰囲気を維持できるかどうかが問われます。後半、チャイコフスキーの和音に乗せてその他の素材が回想されますが、ここも、最後のターンではこれまでの素材ではなく、自由に選択することが求められています。こうした、楽譜に示された指示を理解し、その範囲の中でどこまで独創的な解釈ができるのか、ということが問われます。
切迫過程では、なるべく切迫感を損ねないように徐々に断片を短くしていくのが理想でした。また、後半の沈静化していく過程では、うまく最後のラヴェルの世界につなぐグラデーションを設計できるかどうかが肝要です。
主として以上の二つの観点から、それぞれの演奏について(公式サイト掲載順に)コメントをしていきます。
<Shangrong FENG>
堂々とした演奏で圧倒されますが、一方、譜読みの荒さが少し気になりました。自由演奏部分は、だんだんと鎮静化していく過程がもっとスムーズだとより良かったです。他の素材を自由に取り入れて、うまく最後につながる流れを組めるとよりよいです。
<古谷 華梨>
全体に端正に読まれていますが、それだけに時折不正確な部分がかえって目立ってしまいました。自由演奏部分は工夫が凝らされた、大変興味深いものになっています。とりわけ最後の沈静化の過程は秀逸で、決定版と言える内容です。
<Mattia FUSI>
10曲の協奏曲の特徴をよくとらえ、対比がうまくいっていますが、さらにもう一歩の正確さがあるとより良いです。自由演奏部分は、切迫過程はとても興味深いリアリゼーションでしたが、沈静化過程でも自由に選択して良いことを踏まえて、再度構成したものを聴いてみたいです。
<Nicolas GIACOMELLI>
ささいな傷はありますが、前半部分、10曲全てにおいて最もソリスティックに聴かせる器を感じさせます。暗譜であることも功を奏し、圧巻の演奏でした。ただし、自由な部分では、楽譜にない部分を挿入できるところ、譜面の中だけで処理していました。ここが惜しいところです。
<権田 晃朗>
全体的によく弾きこまれ、キャラクタライズも練られた内容で、原曲の表現に説得力があります。しかしそのことにより、得意不得意が少し明確になってしまったきらいがあります。自由演奏部分の切迫部では独自解釈がなされ興味深かったものの、それが効果的かというと疑問が残ります。逆に沈静化する部分は、もっと独自な内容を盛り込んでもよかったかもしれません。
<平松 拓馬>
暗譜で挑戦しておられているだけあり、全体を掌握してそつなく弾かれておりますが、さらに各素材のキャラクターを活かせたらより良かったと思います。自由演奏部分は、切迫部、沈静部とも独自解釈を展開していて興味深いものの、ちょっと譜面の指示を超えた要素も含まれており、そのせいでちょっと流れがうまくつながっていないようにも思います。
<飯島 聡史>
全体的に見通しのよい演奏ではありますが、各素材をさらに弾きこまれていると、より説得力が増したと思います。自由演奏部分には、かなり自由な解釈が盛り込まれました。とくに切迫部は完全な即興演奏を盛り込んでおられ、興味深いのですが、作品の意図とはやや異なるアプローチだったと思います。(しかしこういう可能性もあるのがこの作品の特徴でもあります。)
<LIN Hao Wei>
曲の意図をよく理解し掌握した演奏です。ショパンの部分に苦戦している人が多い中、比較的高い精度で演奏されています。ただしそれだけに、演奏全体にみなぎる、いっそうのパワーを感じたかったです。自由演奏部分の切迫部は、できれば切迫していく流れを途切れさせない方がベターでした。沈静化する方はとてもうまくまとめられていただけに惜しいです。
<辰野 翼>
説得力ある楽想もありますが、部分的に原曲から解離しすぎている部分もありました。(テンポ指定を勘違いしているかもしれません。)自由部分はバランスよく構成されていましたし、沈静化部分は秀逸ですが、切迫部分の流れが今一歩、筋が通ったものになるとより良かったです。
以上を踏まえまして、私としては、演奏全体としてはNicolas GIACOMELLIさん、自由演奏部分は古谷華梨さんの演奏を推させて頂きます。 しかしながら、9人9様の解釈をとても楽しませて頂きましたし、みなさん、とてもすばらしい演奏をして下さいました。この作品は何度演奏しても違う解釈が可能ですので、是非、これからも取り組んで頂ければと思います。